درخواست منو
تاریخ حدودی مراسم
درخواست قیمت منو

مجالس عروسی در فرهنگ‌های مختلف ایران

عروسی ایران

کشور ما ایران بسیار بزرگ است و مردمانی با قومیت‌ها و فرهنگ‌های متفاوت در آن زندگی می‌کنند. سایه این تفاوت فرهنگی در همه جای این قومیت‌ها حضور دارد، به‌ویژه در برگزاری مراسم عروسی که یکی از مهم‌ترین مجالس است، هر کدام از آنها آداب و رسوم خاص خود را دارند. تنوع فرهنگ‌ها در کشور ما تنوع مجالس عروسی را به دنبال داشته است.

برخی از این آداب و رسوم مانند دیگر سنت‌ها کم‌رنگ‌تر شده‌اند، ولی هنوز هم افرادی هستند که دوست دارند شکل کلی ازدواجشان بدون در نظر داشتن جزئیات از آن آداب و رسوم سنتی پیروی کند. حتی در بعضی شهرها و روستاها این سنن با جزئیات بیشتر انجام می‌شوند.

حتی اگر مراسم عروسی خود را به مؤسسات تشریفات مجالس مانند تشریفات ملل می‌سپارید، می‌توانید از آنها بخواهید شما را در تحقق هدفتان یاری کنند. در نظر داشتن این آداب و رسوم و سنن این پتانسیل را دارند که مراسم عروسی را جذاب و به یادماندنی کنند. در ادامه برخی از این آداب و رسوم را برای شما آورده‌ایم که شاید دانستن آنها خالی از لطف نباشد.

آداب و رسوم عروسی در قومیت‌های مختلف در ایران

یکی از رسومی جالبی که در میان اقوام لر رایج است این است که رقص در مراسم عروسی با بازی‌های سنتی و محلی همراه است که جلوه ویژه‌ای به مراسم می‌دهد. استفاده از سازهای این ناحیه مانند کمانچه و تنبک در عروسی‌ لرها نوای موسیقی آنها را متفاوت می‌کند.

عروسی در شمال ایران هنوز هم با آداب و رسوم خاص قدیم برگزار می‌شود، به‌ویژه در استان گیلان. در قسمت شرقی این استان رسم جالبی وجود دارد. عروس و داماد یک نهال از خانه پدر عروس می‌کنند و همراه او آن را در خانه عروس و داماد می‌کارند. در برخی از روستاهای این استان رسم جالب دیگری وجود دارد که در آن مادر عروس پای یک خروس را که آن را از مادر گرفته است با نوارهایی رنگی به پای یک مرغ می‌بندد و آنها را در لانه‌شان در خانه جدید عروس و داماد جای می‌دهند.  

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بلوچ‌ها دو تا مراسم حنابندان دارند که یکی از آنها غیررسمی است که قبل از شب حنابندان واقعی انجام می‌شود که به آن حنا دوزدکی می‌گویند و یک مراسم حنا راستکی هم دارند که در شب حنابندان اجرا می‌کنند.

در میان کردها رقص کردی از آداب و رسومی است که همچنان این قوم به آن پایبند هستند و مانند یک آیین مقدس آن را در مراسم عروس به‌جای می‌آورند. عروس و داماد به حلقه رقص وارد می‌شوند و نقش سرچوبی که همان سردسته است در این رقص بازی می‌کنند.

عروسی در اقوام مختلف

رسم جالب دیگری در میان شیرازی‌ها رایج است که شاید نشنیده باشید. شیرازی‌ها خانه جدید عروس و داماد را با گلدان‌های شمع‌دانی تزئین می‌کنند. وقتی عروس خانم می‌خواهد به خانه وارد شود یک نفر یک ظرف عسل جلوی او می‌گیرد تا انگشتش را در آن بزند و به در خانه بمالد.

قوم بختیاری به طور معمول با خودشان ازدواج می‌کنند و کمتر پیش می‌آید که یک مرد بختیاری با زنی خارج از قوم خودشان وصلت کند. در عروسی‌ها اصل و نسب خانواده عروس اهمیت زیادی در انتخاب او دارد.

یکی از رسوم جالب یزدی‌ها هم این است که در مراسم عروسی آنها، یکی از نزدیکان عروس یک ظرف آب را نزد عروس و داماد می‌آورد و داماد یک مشت پول به داخل آن می‌ریزد. بعد آن فرد آب را روی زمین می‌ریزد و مهمانان پول‌ها را برای شگون برمی‌دارند.

در روز عروسی در میان ترکمن‌ها، افرادی از خانواده داماد به دنبال عروس می‌روند و قدیم‌ترها با شتر، اسب و ارابه بود و امروز با ماشین است و افرادی از خانواده عروس هم به استقبال آنها می‌آیند.  

گرد آوری : تشریفات عروسی ملل

مقالات مشابه

پیام تبریکی نامزدی ادبی

پیام تبریکی نامزدی ادبی: جلوه‌ای از عشق و ادب

پیام تبریکی نامزدی ادبی یکی از زیباترین و موثرترین انواع پیام‌هایی است که به زوج‌های جوان تقدیم می‌شود. این پیام‌ها که با کلمات ادبی و شاعرانه همراه هستند، احساسات عمیق و عشق را به‌گونه‌ای هنرمندانه به تصویر می‌کشند. ادبیات غنی...
تشریفات مجالس در منزل

تشریفات مجالس در منزل

آیا تا به حال به برگزاری مراسمی خاص مانند جشن نامزدی یا سالگرد ازدواج در منزل خود فکر کرده‌اید؟ تجربه‌ای صمیمی و منحصربه‌فرد که در عین راحتی، می‌تواند شکوه و زیبایی یک جشن مجلل را به همراه داشته باشد. اگرچه...
عمارت ملل; سالن عقد شیک و لاکچری در تهران

عمارت ملل; سالن عقد شیک و لاکچری در تهران

آیا به دنبال یک سالن عقد شیک یا سالن عقد لاکچری در تهران هستید؟ امروز به بررسی یکی از بهترین، لوکس ترین و لاکچری ترین عمارت عقد تهران خواهیم رفت اما قبل از آن باید به بررسی معنای لغوی لوکس...
انواع خدمات تشریفات عروسی

انواع خدمات تشریفات عروسی

استفاده از خدمات مرتبط با مراسم‌ها و جشن‌ها اکنون به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی و بدون هیچ گونه نگرانی و استرسی، میزبان جشن‌ها، مراسم‌ها، سمینارها و همایش‌های متنوع باشید. در ابتدا، خدمات مجالس معمولاً تنها برای...