درخواست منو
تاریخ حدودی مراسم
درخواست قیمت منو

تفاوت مراسم بله برون و نامزدی

مراسم نامزدی چیست

تقریبا، همه ی ما در برهه ای از زندگی خود درگیر دوران شیرین ازدواج می شویم، اما در طول این دوران، مراسم ها و شب ها و جشن های زیادی را پشت سر می گذاریم که هرکدام از آن ها می تواند یک خاطره شیرین و زیبا در زندگی زناشویی ما باشد. یکی از این شب های زیبا، بله برون و دیگری شب نامزدی می باشد که اکثرا، تفاوت این مراسم ها را نمی دانند. طی این مقاله با ما همراه باشید تا تفاوت این دو مراسم را دریابید و اگر چنین مراسماتی در پیش روی خود دارید، برای آن، آماده باشید.

ازدواج یک دختر و پسر، مرحله ای از زندگی است که با فراز و نشیب های زیادی رو به رو می شود و در این میان، شب های شیرین و خاطره انگیزی را در زندگی یک زوج ثبت می کند. جشن های متعددی که قبل از مراسم اصلی یعنی جشن عروسی، برگزار می شود تا طی آن دختر و پسر و همچنین خانواده های دو طرف، با یکدیگر آشنایی بیشتری پیدا کنند و برای شب زیبای عروسی، آمادگی کامل را داشته باشند.

همچنین ببینید: بهترین خدمات مجالس (تشریفات ملل با بهترین خدمات برای شما)

مراسم هایی مانند خواستگاری، بله برون، عقد، نامزدی و برخی جشن های دیگر که نسبت به آداب و رسوم قومیت عروس و داماد می تواند متفاوت باشد، مراسم هایی هستند که خاطرات مهم زندگی عروس و داماد را در آینده تشکیل خواهند داد. مراسم هایی که هر کدام عرف و آداب و رسوم خود اش را دارد و نیازمند همکاری دو خانواده با همدیگر می باشد. اما در این مطلب می خواهیم سوالی که برای اغلب مجرد ها و جوان تر ها وجود دارد را دریابیم، تفاوت مراسم بله برون و نامزدی چیست؟ چه اتفاقات متفاوتی طی این دو مراسم رخ می دهد؟ اگر میهمان یا میزبان هر یک از این مراسم ها هستیم، به چه هدایا یا چه وسایلی نیاز داریم؟

تفاوت مراسم بله برون و نامزدی

 مراسم بله برون چیست؟

مراسم بله برون، یک مراسم خانوادگی میان خانواده های عروس و داماد است که زمان برگزاری آن، بعد از خواستگاری و شنیدن بله اول از عروس می باشد. به طور معمول مراسم بله برون زمان کوتاهی پس از خواستگاری است که این مراسم بهتر است در منزل شخصی پدر عروس برگزار شود. البته این روز ها برخی مراسم بله برون خود را نیز در تالار، سالن و یا باغ تالار های مخصوص برگزار می کنند که جشن زیباتر و خاطره انگیز تری را داشته باشند. اما در کل، طبق رسم ما ایرانی ها، مراسم بله برون باید در منزل شخصی پدر عروس برگزار شود و میزبان این مراسم خانواده عروس هستند. هدف مراسم بله برون معمولا آشنایی بیشتر خانواده عروس و داماد است، اما در واقع هدف اصلی این مراسم، مذاکره دو خانواده بر سر مهریه و توافقات عروسی مانند تاریخ ها و میزان شیربها است. در این مراسم پس از پذیرایی و برگزاری تشریفات مجلس، دو خانواده بر سر مهریه و تاریخ عقد و عروسی صحبت می کنند تا به توافق برسند. وظیفه خانواده داماد نیز این است که قبل از مراسم بله برون یک کله قند تهیه و اقدام به تزئینات آن کنند تا پس از به توافق رسیدن بر سر تاریخ عقد و عروسی و مهم تر از همه، میزان مهریه و شیربها، کله قند را به وسیله چکش مخصوص شکانده و مهمانان چایی خود را به صرف آن قند و البته کیک بله برون، می نوشند.

البته امروزه دیگر این مسائل به طور خصوصی میان عروس و داماد توافق می شود و تشریفات بله برون، بیشتر به منظور حفظ احترام بزرگ تر های خانواده انجام می شود.

در مراسم بله برون، بهتر است عروس و داماد جایگاه مشخصی داشته باشد و پذیرایی از مهمانان نیز به صرف یک وعده شام باشد، به این علت که دو خانواده، هرچه زمان بیشتری را در کنار همدیگر صرف کنند، میزان شناخت و صمیمیت میان آن ها نیز بیشتر می شود.

در مراسم بله برون پس از گرفتن بله نهایی و توافق بر سر مهریه و…، نوبت به کادو هایی می رسد که خانواده داماد باید برای عروس تهیه کنند. معمولا خانواده داماد کادو های خود را یک بار در سر مراسم بله برون به عروس می دهند، یک بار نیز بر سر عقد. اما مسئله مهم تر این است که اگر قصد تهیه کادو برای مراسم خود را دارید، بهتر است کادویی با قیمت مناسب تر تهیه کنید تا کادوی گران قیمت را در مراسم نامزدی که مهم تر است هدیه بدهید.

فاصله بله برون تا نامزدی، زمان خوبی برای شناخت عروس یا داماد است که بتوانید طبق شناختی که دارید بهترین کادو را تهیه کنید.

 مراسم بله برون چیست

مراسم نامزدی چیست؟

مراسم نامزدی یکی دیگر از مراسم هایی است که پس از کامل شدن آشنایی عروس و داماد و خانواده ها، نسبت به برگزاری آن اقدام می کنند.

تاریخ این مراسم را در روز بله برون مشخص می کنند، البته معمولا زوج ها قصد برگزاری مراسم خود را در اعیاد ملی_مذهبی دارند که در این صورت باید کمی زودتر برای رزرو وقت محضر ازدواج اقدام کرد. طی مراسم عقد، جشنی در دفتر ازدواج برگزار می شود که در آن مکان عروس و داماد در جایگاه خود قرار می گیرند و پس از آن با ساییدن قند بر سر آن ها، خطبه عقد توسط عاقد جاری می شود. پس از جاری شدن خطبه عقد و 3 مرتبه سوال از عروس، بله نهایی شنیده می شود. طی این سوال ها عروس هدایایی را تحت عنوان زیرلفظی دریافت می کند. این زیرلفظی پس از جاری شدن خطبه سوم، توسط مادر داماد به عروس هدیه می شود که معمولا ست جواهرات و یا طلا و از این قبیل هدایا می باشد. ساییدن قند بر سر آن ها نیز توسط خانم های جوان تر و مجرد خانواده ها انجام می شود که به منظور باریدن شادی و شیرینی بر زندگی عروس و داماد است.

البته قبل از برگزاری این مراسم، عروس و داماد باید نسبت به انجام آزمایش های پزشکی و تست های مختلف خود اقدام کنند و در جلسات روانشناسی که برای آن ها مشخص شده شرکت کنند تا مدارک کامل و لازم را برای دفترخانه، به همراه داشته باشند. قبل از جاری شدن خطبه عقد نیز یک سری تعهدات توسط عروس و داماد امضا می شود و بعد از آن است که عروس و داماد، با عسل کام یکدیگر را شیرین می کنند.

مراسم نامزدی به جشنی میگویند که پس از انجام مراسم عقد و جاری شدن صیغه محرمیت برگزار می شود و شروع دوران شیرین نامزدی است که پس از آن عروس و داماد اقدام به انتخاب تالار عروسی، لباس عروس و داماد، تشریفات جشن عروسی و انتخاب دیگر فاکتور های شب ازدواج می کنند.

مراسم نامزدی چیست

فاصله بله برون تا نامزدی

 سوالاتی که همیشه راجع به فاصله جشن ها در طی دوران آشنایی و ازدواج وجود دارد، اغلب در مورد فاصله زمانی این مراسم ها با یکدیگر است. به طور کلی نمی توان زمان مشخصی را به عنوان فاصله مناسب برای بله برون تا نامزدی تعیین کرد؛ اما باید بدانید که هرچه فاصله این مراسم ها از یکدیگر بیشتر باشد، یک سری محاسن و یک سری معایب را در پی دارد. فاصله زیاد در بین بله برون تا نامزدی و همینطور نامزدی تا ازدواج، باید طوری باشد که باعث دلزدگی یک طرف نشود، معمولا با طول کشیدن های بیش از حد، یک طرف یا هر دو طرف از زوج دلسرد می شوند و ممکن است این دلسردی به جدایی منجر شود، اما اگر فاصله مناسبی بین این مراسم ها به وجود بیاید، در عین شناخت بیشتر زوجین از یک دیگر، باعث دلزدگی و سرد شدن طرفین نمی شود. این فاصله با توجه به شخصیت دو طرف، شرایط مالی و زندگی طرفین و… می تواند متفاوت باشد؛ اما بهترین گزینه این است که فاصله به طوری رعایت شود تا هم شناخت بیشتری به وجود بیاید و هم عروس و داماد طعم دوران شیرین آشنایی، نامزدی و… را بیشتر بچشند.

مراسم نامزدی به عهده کیست؟

اما برگزاری این مراسمات بر عهده کیست؟ کدام طرف از زوج باید هزینه این مراسمات را تقبل کنند؟ کدام مراسم بر عهده عروس یا داماد است؟

این سوال نیز مانند سوال قبل، سوال پر تکراری است که به آن می پردازیم. بهتر است بدانید که مراسم بله برون به این علت که باید طبق رسم در منزل شخصی پدر عروس برگزار شود، بر عهده خانواده عروس است. البته اگر تصمیم بر برگزاری مراسم بله برون در سالن یا تالار باشد، هزینه های سالن و تالار نیز بر عهده خانواده عروس می باشد، همچنین تمامی تشریفات و پذیرایی و تزئینات و هزینه کیک و شیرینی و… برعهده خانواده عروس است و در ازای آن، خانواده داماد، هدایایی را برای عروس می آورند. همچنین داماد باید دسته گلی را نیز که مخصوص مراسم بله برون است تهیه کرده و با خود به خانه عروس بیاورد. در رابطه با مراسم نامزدی نیز همین طور است، خانواده عروس باید تمام تشریفات از جمله تالار، پذیرایی، فیلم برداری، غذا و تزئینات و تشریفات را تهیه کنند و در قبال آن نیز داماد مانند مراسم بله برون، دسته گل مخصوصی را تهیه و با هدایایی خاص تقدیم عروس می کند.

هدیه خانواده عروس به داماد در بله برون

بهتر است بدانید که برخی رسم دارند از طرف خانواده عروس، در مراسم بله برون به داماد هدیه بدهند. طبق این رسم خانواده عروس در مراسم بله برون یک دست کت و شلوار تهیه می کند و به داماد هدیه می دهند؛ البته این هدیه می تواند هر چیزی باشد، به عنوان مثال ساعت مچی، حلقه نامزدی و…

برای مراسم نامزدی چی میبرن

اما خرید هدیه جشن نامزدی، حد و مرزی ندارد و اگر به عنوان مهمان در یک جشن نامزدی حضور خواهید داشت، بهتر است بدانید که هر چیزی می تواند یک هدیه عالی و مناسب برای جشن نامزدی باشد. البته باید بدانید که معمولا هدیه نامزدی را به شخص عروس یا شخص داماد هدیه می دهند و معمولا برای عروس و داماد هدایای جدا تهیه می کنند. به عنوان مثال برای مراسم نامزدی می توانید به داماد کارت هدیه، دکمه سر آستین، کراوات، کفش و کیف چرم و یا ساعت مچی هدیه بدهید و به عروس نیز می توانید دسته گل، کارت هدیه، طلا(سکه یا جواهرات)، لباس و پارچه، کیف و کفش و… را هدیه کنید.

الزامات مراسم بله برون

الزامات مراسم بله برون

این روز ها، مراسم بله برون را صرفا جهت احترام به بزرگ تر های خانواده برگزار می کنند و مانند قدیم دیگر جنبه تعیین مهریه و زمان عقد و عروسی را ندارد؛ چرا که مدت زمان قرار ها و میزان مهریه، اخیرا میان خود عروس و داماد توافق می شود و نیازی به بحث های خانوادگی در این مورد نیست. اما بهتر است بدانید بله برون نیز یک سری الزامات دارد که بهتر است رعایت شود. همان طور که می دانید بله برون در منزل پدری عروس انجام می شود و اگر قصد برگزاری آن در تالار یا سالن را دارید، هزینه آن بر عهده خانواده عروس است. به طور معمول خانواده داماد هدایایی را برای عروس تهیه می کنند تا در پایان مراسم و قبل از شکستن کله قند(که توسط داماد تهیه شده)، آن را تقدیم می کنند. خانواده عروس نیز معمولا یک دست کت و شلوار را برای داماد تهیه می کنند، البته ساعت مچی و کادو های دیگر نیز مشکلی ندارند. داماد باید دسته گل مخصوص بله برون نیز همراه خود بیاورد. همچنین کیک بله برون توسط خانواده عروس تهیه می شود تا در پایان مراسم، در کنار چایی و قند ای که از کله قند به جا مانده، صرف شود.

بله برون مراسمی است که جهت آشنایی بیشتر خانواده زوجین برگزار می شود و آداب و رسوم مشخصی دارد که به آن اشاره کردیم. اگر در آستانه برگزاری مراسم بله برون هستید، بهتر است طبق قوائد و الزامات مراسم خود را برگزار کنید تا شبی خاطره انگیز را در کنار همسر آینده و خانواده های تان، داشته باشید.

مقالات مشابه

پیام تبریکی نامزدی ادبی

پیام تبریکی نامزدی ادبی: جلوه‌ای از عشق و ادب

پیام تبریکی نامزدی ادبی یکی از زیباترین و موثرترین انواع پیام‌هایی است که به زوج‌های جوان تقدیم می‌شود. این پیام‌ها که با کلمات ادبی و شاعرانه همراه هستند، احساسات عمیق و عشق را به‌گونه‌ای هنرمندانه به تصویر می‌کشند. ادبیات غنی...
تشریفات مجالس در منزل

تشریفات مجالس در منزل

آیا تا به حال به برگزاری مراسمی خاص مانند جشن نامزدی یا سالگرد ازدواج در منزل خود فکر کرده‌اید؟ تجربه‌ای صمیمی و منحصربه‌فرد که در عین راحتی، می‌تواند شکوه و زیبایی یک جشن مجلل را به همراه داشته باشد. اگرچه...
عمارت ملل; سالن عقد شیک و لاکچری در تهران

عمارت ملل; سالن عقد شیک و لاکچری در تهران

آیا به دنبال یک سالن عقد شیک یا سالن عقد لاکچری در تهران هستید؟ امروز به بررسی یکی از بهترین، لوکس ترین و لاکچری ترین عمارت عقد تهران خواهیم رفت اما قبل از آن باید به بررسی معنای لغوی لوکس...
انواع خدمات تشریفات عروسی

انواع خدمات تشریفات عروسی

استفاده از خدمات مرتبط با مراسم‌ها و جشن‌ها اکنون به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی و بدون هیچ گونه نگرانی و استرسی، میزبان جشن‌ها، مراسم‌ها، سمینارها و همایش‌های متنوع باشید. در ابتدا، خدمات مجالس معمولاً تنها برای...